„Podpora organizačného zabezpečenia vzdelávania pedagogických zamestnancov v oblasti finančnej gramotnosti“
Cieľom tohto projektu bolo zvýšenie vedomostnej úrovne pedagogických pracovníkov školy
v oblasti finančnej gramotnosti s prihliadnutím na rešpektovanie prioritných tém výzvy, ktoré
sú v súlade s Národným štandardom finančnej gramotnosti.
Po absolvovaní vzdelávacích aktivít projektu by pedagogickí zamestnanci školy mali byť
schopní podľa potreby zaradiť témy vyhovujúce potrebám žiakov v rôznych vzdelávacích
podmienkach:
1/ Pedagogickí zamestnanci budú využívať získané poznatky a zručnosti na vytvorenie
nových tém v rámci školských vzdelávacích programov všeobecnovzdelávacích ako aj
odborných predmetov alebo rôznych krúžkov v rámci mimoškolskej činnosti v oblasti
finančného a podnikateľského vzdelávania a takto získané znalosti a zručnosti by mali
následne zvýšiť uplatnenie sa absolventov našej školy na trhu práce.
2/ Ďalším cieľom projektu bolo, že získané znalosti a kompetencie by mali pedagogickí
zamestnanci následne využiť aj ako pomôcku pri tvorbe konkrétnych vlastných učebných
materiálov - pracovných zošitov, pracovných listov a rôznych iných metodických materiálov
pre žiakov /pri ich tvorbe je dôležité dodržiavať zásadu veku primeranosti žiakov/, ktorých
následné využitie v rámci teoretického alebo praktického vyučovania by malo viesť
k zefektívneniu výchovno-vzdelávacieho procesu a k prehĺbeniu medzipredmetových
vzťahov, získané znalosti využijú učitelia ako aj majstri odborného výcviku aj v rámci
duálneho vzdelávania, do ktorého je naša škola zapojená.
Vzdelávanie pedagogických zamestnancov bolo zamerané na rozšírenie znalostí a na získanie
a rozvoj kompetencií potrebných na zvládnutie cieľov v oblasti finančnej gramotnosti a ich
implantovanie do vyučovacieho procesu jednotlivých predmetov s ohľadom na aktuálne
potreby trhu práce.
Účastníci projektu pracovali s vytvorenými vzdelávacími materiálmi, oboznámili sa
s mnohými odbornými www.stránkami, na ktorých sa riešia témy finančnej gramotnosti
v súlade s NŠFG, oboznámili sa s hlavnými zásadami pri zostavovaní a kontrole rozpočtu,
naučili sa pracovať s rôznymi on-line testami finančnej gramotnosti ako aj s finančnými
kalkulačkami, ktoré môžu následne využiť v rámci aktivít so žiakmi na svojich hodinách.
Získané znalosti umožnia pedagógom uľahčiť a zjednodušiť prácu pri tvorbe vlastných
vzdelávacích a pracovných materiálov - pracovné zošity a pracovné listy žiakov, prezentácie,
tvorba vlastných e-testov v rámci všeobecno-vzdelávacích aj odborných predmetov za
účelom zvýšenia kvality vyučovacieho procesu, čo by v konečnom dôsledku malo viesť k
zvýšeniu odborných kompetencií našich študentov a absolventov a zvýšiť ich možnosti
uplatnenia sa na trhu práce v okolitých regiónoch. Žiaci našej SOŠ sa každoročne už
dlhodobo zúčastňujú celoštátneho on-line testovania ku dňu finančnej gramotnosti zatiaľ len
v rámci ekonomických predmetov a svoje znalosti môžu v budúcnosti využiť nielen na teórii
ale aj na praktickom vyučovaní.
V rámci projektu boli uskutočnené vzdelávacie aktivity v rozsahu 30 hodín zamerané na
prehĺbenie a rozšírenie kompetencií v nasledovných oblastiach:
1. Človek vo sfére peňazí
- cieľom aktivít bolo nadobudnúť kompetencie vedieť posúdiť význam trvalých životných
hodnôt a zvážiť vplyv peňazí na ich zachovávanie a následne vedieť stanoviť životné priority
a vedieť zabezpečiť všetky svoje životné potreby
- chápať a vážiť si hodnotu ľudskej práce a peňazí vo forme mzdy ako cenu práce,
osvojiť si, čo znamená žiť efektívne a hospodárne.
2. Finančná zodpovednosť a prijímanie rozhodnutí
- cieľom aktivít bolo prehĺbiť kompetencie prevziať zodpovednosť za osobné finančné
rozhodnutia, nájsť a vedieť vyhodnotiť informácie z rozmanitých zdrojov
- naučiť sa kontrolovať osobné financie, prijímať finančné rozhodnutia zvažovaním
alternatív a dôsledkov
- vedieť stručne zhrnúť hlavné nástroje na ochranu spotrebiteľov.
3. Zabezpečenie peňazí pre uspokojovanie životných potrieb
- cieľom bolo oboznámiť sa a naučiť sa zosúladiť osobné, rodinné a spoločenské potreby
- zhodnotiť vzdelanostné a pracovné predpoklady z hľadiska uspokojovania životných
potrieb, identifikovať zdroje osobných príjmov a určiť faktory ovplyvňujúce výšku
čistej mzdy.
4. Plánovanie a hospodárenie s peniazmi
- cieľom aktivít bolo vedieť organizovať osobné financie a používať rozpočet na riadenie
hotovosti, vedieť vypracovať osobný finančný plán a používať vlastné finančné záznamy
- oboznámiť sa s rôznymi spôsobmi a metódami platenia
- uplatniť spotrebiteľské zručnosti pri rozhodovaní o nákupe.
5. Úver a dlh
- cieľom aktivít bolo získať kompetencie na udržanie výhodnosti, požičiavanie za priaznivých
podmienok a zvládanie dlhu
- identifikovať náklady a prínosy jednotlivých typov úverov, oboznámiť sa so spôsobmi ako
sa vyhnúť problémom so zadĺžením a ako ich zvládnuť
- získať základné informácie o jednotlivých druhoch úverov a oboznámiť sa s podmienkami
ich poskytnutia a splácania.
6. Sporenie a investovanie
- cieľom aktivít bolo oboznámiť sa s rôznymi investičnými stratégiami, ktoré sú v súlade s
osobnými cieľmi, pochopiť ako sporenie prispieva k finančnej prosperite
- zhodnotiť investičné alternatívy a pochopiť vplyv daní na návratnosť investícií.
- oboznámiť sa so spôsobmi regulácie a dohľadu nad finančnými trhmi.
7. Riadenie rizika a poistenie
- cieľom aktivít bolo pochopiť pojem riziko, vedieť identifikovať základné
druhy rizík a vysvetliť základné metódy riadenia rizík, vedieť zohľadniť vplyv finančných kríz
na hospodárenie jednotlivca a rodiny.
- oboznámiť sa so systémom zabezpečenia pre prípad zdravotne a sociálne
nepriaznivej situácie a staroby, pochopiť rozdiel medzi verejným a súkromným
poistením, rozdiel medzi povinným a nepovinným poistením, vysvetliť v rámci
súkromného poistenia podstatu a význam poistenia majetku, zodpovednosti za
spôsobené škody, pochopiť systém úrazového a životného poistenia.
Na overenie získaných znalostí a kompetencií v oblasti finančnej gramotnosti každý účastník
vzdelávania vypracoval prezentáciu a pracovný list pre žiaka na ľubovoľnú vyššie uvedenú
tému z oblasti finančnej gramotnosti, ktorú zapracoval do svojho predmetu v súlade so
školským vzdelávacím programom v konkrétnom študijnom alebo učebnom odbore.
Ing. Ľubica Krpelanová
SOŠ Pruské
Kalendár podujatí
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 |
od 16.10.2024 do 16.10.2024 |
17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |