Pracovný workshop
Dňa 22. februára 2017 sa na pôde Strednej odbornej školy Pruské konal pracovný workshop, ktorého cieľom bolo zhodnotiť doterajšiu spoluprácu so zamestnávateľmi, získanie nových podnetov a pomoc od pozvaných zástupcov SPPK Bratislava, ŠIOV Bratislava a zamestnávateľov z regiónu pri náboroch žiakov do prvého ročníka a uplatnenie absolventov na trhu práce.
Pracovné rokovanie otvorila Ing. Janka Fedorová, riaditeľka SOŠ Pruské. Vo svojej prezentácii predstavila školu, študijné a učebné odbory a ďalej informovala prítomných o súčasnosti školy a jej aktivitách. Kladne hodnotila spoluprácu so zamestnávateľmi pri prechode na systém duálneho vzdelávania, u ktorých bude prebiehať praktické vyučovanie (PD Mestečko, PD Pruské). Ďalej predstavila nový študijný odbor agomechatronik, ktorý vznikol na SOŠ Pruské v spolupráci so združením Agrion v Nitre a ŠIOV Bratislava. Odbor vznikol hlavne pre potreby zamestnávateľov z dôvodu nedostatku kvalifikovaných pracovníkov v poľnohospodárstve. Budúci absolventi sa budú pripravovať na SOŠ Pruské, SOŠ Rimavská Sobota a SOŠ Moldava n/Bodv. Po experimentálnom overovaní odbor prejde do duálneho vzdelávania. Vyzdvihla spoluprácu s firmou Horsch, s ktorou má škola podpísanú bilaterálnu zmluvu o spolupráci, v rámci ktorej žiaci učebného odboru poľnohospodár-mechanizácia absolvujú 5 týždňovú stáž priamo vo výrobe poľnohospo-dárskej techniky a výpomoci pri vybavení odbornej učebne pre uvedený odbor. Skonštatovala slabý záujem žiakov ZŠ o poľnohospodárske odbory a preto požiadala o pomoc pri náborovej činnosti aj zúčastnených.
Ing. Lašová odprezentovala vyhodnotenie spolupráce s firmami zapojených v memorande, ktoré bolo podpísané v roku 2014.
Ing. Hudec hovoril o duálnom vzdelávaní na SOŠ Pruské, kde je zaradený učebný odbor 4561 H 01 poľnohospodár - mechanizácia, vzdelávanie prebieha na pracoviskách v PD Mestečko a PD Pruské.
Ing. Žernovičová pri tvorbe plánu výkonov je pre OŠ TSK cieľom vzdelávanie žiakov pre potreby trhu práce a pri tvorbe plánu výkonov úzko spolupracuje s úradom práce a zamestnávateľmi. Pre školský rok 2017/2018 z počtu 4112 žiakov pôjde 20% na gymnáziá, 17% na ekonomický smer a 63% na SOŠ. Zo strany TSK je maximálna podpora pre duálne vzdelávanie. Upozornila na absentujúce kariérne poradenstvo. V náborovej oblasti doporučila osloviť žiakov a rodičov už od 7. ročníka ZŠ.
Ing. Maxon uviedol, že TSK rešpektuje potreby trhu práce, pripravuje sa zoznam odborov pre trh práce, ktoré nebudú aktuálne dôjde k ich vyradeniu zo siete. V rámci projektu duálneho vzdelávania sa pripravujú regionálne strediská, ktorých náplňou bude poradenská činnosť pre školy a zamestnávateľov. Hovoril o zvyšujúcom sa vekovom priemere zamestnancov v poľnohospodárstve, o nedostatku kvalifikovaných pracovníkov na obsluhu modernej poľnohospodárskej techniky a slabej propagácii poľnohospodárstva v spoločnosti.
Ing. Gramata konštatoval nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, vo všetkých odvetviach. Sú možnosti rekvalifikácie so stážou u zamestnávateľa. Nezáujem o štúdium v daných poľnohospodárskych odboroch je možné s časti nahradiť žiakmi zo Srbska na základe medzivládnej dohody o vzájomnej výmene študentov.
Ing. Židek, PhD zdôraznil potrebu mať kvalifikovaných pracovníkov, ktorí budú vedieť ovládať moderné poľnohospodárske stroje a zariadenia.
p. Jozef Suchánek prejavil záujem o žiakov z odboru podnikateľ pre rozvoj vidieka a zapojenie sa do systému duálneho vzdelávania. Kladne hodnotil školu a jej ciele.
Ing. Janíčková kladne hodnotila spoluprácu so školou pri tvorbe nového odboru salašník, vzhľadom na to, že zamestnávatelia potrebujú kvalifikovaných pracovníkov v ovčiarstve.
Odbor sa však nepodarilo naplniť pre nezáujem žiakov a preto navrhla osloviť pri nábore žiakov z horských oblastí ako je Orava a Liptov a zároveň ponúkla pri nábore pomoc RPPK Považská Bystrica.
Ing. Staňo hovoril o svojich pozitívnych skúsenostiach s vykonávaním odbornej praxe žiakov vo firme Agrodulov , vyzdvihol stúpajúcu kvalitu vo vzdelávaní žiakov.
Ing. Mihál poznamenal na to, že na základných školách chýba väčšia informovanosť žiakov o poľnohospodárskej výrobe a pozitívna reklama v spoločnosti. Konštatoval nedostatok kvalifikovaných pracovníkov.
Bc. Kovács uviedol, že v rámci duálneho vzdelávania budú v regióne zriadené centrá, kde budú odborní pracovníci nápomocní školám a zamestnávateľom.
Ing. Ježo, PhD. je ako zamestnávateľ zapojený do duálneho systému vzdelávania, pozitívne hodnotil spoluprácu s SOŠ Pruské. Nový študijný odbor agromechatronik uvítal z dôvodu chýbajúcich kvalifikovaných odborníkov. V náborovej činnosti navrhol spoluprácu so ZŠ už od 6. ročníka. Ocenil prácu pedagógov školy a vyzdvihol stúpajúcu úroveň a kvalitu školy. Uvítal by prechod odborného školstva pod rezorty, ktoré by mali bližšie po odbornej stránke k SOŠ ako rezort školstva, čo je aj cieľom duálneho vzdelávania – úzke prepojenie teórie s praxou.