Vyhodnotenie projektu
Názov projektu : Nové odbornosti - nové cesty IV
New roads-new skills IV
Číslo projektu : 2020-1-SK01-KA116-077854
Obdobie trvania projektu : 01/09/2020 - 31/08/2023
Projekt kopíroval stratégiu školy v medzinárodnej oblasti, smeroval k rozširovaniu portfólia zahraničných partnerov školy, rozšírila sa medzinárodná spolupráca, získali sme nové inovácie v odbornom vzdelávaní- na úrovni skvalitňovania výchovno-vzdelávacieho procesu, odborného vzdelávania študentov v jednotlivých odboroch vzdelávania, čo v súlade s cieľmi vonkajšej politiky EU vedie k vyššej zamestnanosti študentov, k nadobudnutiu odborných zručností, nových inovačných postupov, trendov, ktoré zahŕňajú schopnosť pôsobiť v multikultúrnom prostredí, k posilneniu vzdelávania v cudzích jazykoch v pracovnom a bežnom živote. Zvyšovaním kvality vzdelávania reflektoval projekt na potreby priemyslu 4,0 v oblasti poľnohospodárstva -prioritne v odbornom vzdelávaní, v rozvoji jazykových kompetencií, v schopnosti adaptovať sa v rôznorodom kultúrnom, sociálnom prostredí čoho výsledkom sú kvalifikovaní zamestnanci.
Pedagógovia a žiaci školy získali odborné zručnosti, skúsenosti a inovácie vo svojej odbornosti v zahraničí, zúčastňovali sa praxe, mítingov, workshopov, súťaží, ktoré podporujú rozvoj osobnosti v plnom kontexte -v oblasti formálneho, neformálnom a informálnom vzdelávaní a v posilňovaní európskej dimenzie vo vzdelávaní a v bežnom živote. Cieľom projektu bolo vytvorenie podmienok na realizáciu mobilít , ktoré umožnia/umožnili zlepšenie zamestnanosti študentov v medzinárodných podnikoch, k nadobudnutiu odborných zručností a nových inovačných postupov a trendov, ktoré zahŕňali schopnosť pôsobiť v multikultúrnom prostredí, k posilneniu vzdelávania v cudzích jazykoch v pracovnom a bežnom živote. Naučili sa na vlastnej skúsenosti rešpektovať kultúrne rozdielnosti. Dosiahli sme prenos nových trendov a inovácií v odbornom vzdelávaní do praxe- u študentov do odborností, u pedagógov do skvalitňovania výchovno-vzdelávacieho procesu, zavádzame nové postupy a príklady dobrej praxe do vzdelávacieho systému školy- úpravou ŠKVP v jednotlivých odborov. Rozšírili sme medzinárodnú sieť partnerov, kde boli vyslaní študenti a pedagógovia školy. Všetky zrealizované mobility prispeli k zvyšovaniu kvality ako aj imidžu školy, a to nielen na regionálnej, ale aj celoštátnej a medzinárodnej úrovni, čo sú významné atribúty internacionalizácie v rámci EU.
Počas realizácie projektu sme mali naplánované mobility študentov v rámci všetkých odborov, v ktorých sa vzdelávajú- študijné, učebné - boli realizované 2-týždňové odborné praxe u partnerov. Cieľom všetkých mobilít bolo zlepšenie odborných- hlavne praktických zručností, získanie nových vedomostí, zlepšenie jazykových zručností, neformálne a in-formálne vzdelávanie účastníkov. Žiaci preniesli svoje získané vedomosti, zručnosti na svojich spolužiakov a povzbudili ich záujem o zahraničné mobility a to aj študentov s inklúziou. Pedagógovia, ktorí absolvovali stáže u zahraničných partnerov získali pre svoju odbornosť nové postupy, metódy a formy práce, ďalšie zaujímavé aktivity, ktoré realizovali u zahraničného partnera, a ktoré následne preniesli do svojej organizácie, predstavili ich svojim kolegom a následne ich zapracovali do školského systému a využívajú ich v rámci ďalšie vzdelávania. Zároveň svojou osobnou skúsenosťou podnietili nielen kolegov, ale aj ďalších študentov k práci v medzinárodných tímoch, ako aj v práci na ďalších medzinárodných projektoch v ktorých je škola zapojená .
Výsledkom projektu boli realizované mobility študentov a pedagógov školy u partnerov v EU, pričom mobility absolvovali študenti zo všetkých odborov, v ktorých sa na škole vzdelávajú, čím bola zabezpečená rovnosť vo výberovej procedúre. Študenti získali nové kompetencie a hlavne zručnosti vo svojom odbore, naučili sa tímovej práci v medzinárodnom prostredí, zlepšili si svoje jazykové zručnosti, spoznali odlišnú kultúru a fungovanie v novej krajine. Pedagógovia priniesli zo svojho pôsobenia v zahraničí nové podnety - metódy, formy, aktivity , ktoré nielen prezentovali svojim kolegom, ale hlavne využívajú pri svojej každodennej pedagogickej práci, preniesli svoje poznatky a nadšenie na svojich kolegov a študentov školy. Študenti školy prezentovali výstupy z mobilít na dňoch otvorených dverí školy , ako aj na výstavách Stredoškolák Trenčín a Mladý tvorca Nitra. Všetky zrealizované aktivity významne prispeli k zvyšovaniu kvality školy a taktiež imidžu školy.
Cieľom projektu bolo dosiahnutie stanovených výsledkov, ktoré prispievajú k skvalitňovaniu vzdelávania a odbornej prípravy študentov školy v rôznych odboroch, ktoré na škole študujú. V rámci tohto projektu mali možnosť a po výberovej procedúre aj realizovali mobilitu v zahraničí študenti všetkých odborov, ktoré sa na škole študujú - 7 študijných a učebných odborov. Cieľom všetkých uvedených aktivít bola modernizácia a skvalitňovanie vzdelávacieho procesu vysielajúcej organizácie pomocou integrácie získaných vedomostí, zručností a skúseností, ktoré získali na zahraničných mobilitách pedagogickí zamestnanci školy, a čiastočne aj študenti školy, ktorí priniesli podnety - tieto boli prezentované na spoločných stretnutiach a boli zapracované do dokumentov školy - boli inovované ŠkVP v jednotlivých odboroch, v ktorých boli realizované odborné mobility - v termíne august 2023. Na základe doteraz realizovaných mobilít sme získali nových partnerov - v Česku, Poľsku a Taliansku, s ktorými budeme v ďalšom roku realizovať mobility študentov školy. Tým , že škola neustále tvorí a realizuje medzinárodné projekty, splnili sme aj ďalší stanovený cieľ, a to podpora medzikultúrneho dialógu a medzinárodného rozvoja v súlade s cieľmi politiky EU. Študenti školy, ako aj ich pedagógovia boli a sú otvorení dialógu s partnermi v rámci EU. Týmto si nielen počas realizácie tohto projektu , ale aj následne ďalej rozvíjajú a posilňujú svoje jazykové zručností – učitelia, majstri, študenti školy, čím dokázali/dokážu vytvoriť a pracovať v multikultúrnom prostredí v jednotlivých pracovných oblastiach - učitelia a študenti vysielajúcej školy a jej partneri v zahraničí. Účastníci jednotlivých mobilít boli a sú schopní pracovať v medzinárodnom prostredí, rozvíjať medzinárodné prístupy, rešpektovať kultúrne rozdielnosti a podporovať princípy rovnosti a tolerantnosti. Jedným z ďalších cieľov, ktoré sa darí realizovať, je zvyšovanie profesijnej uplatniteľnosti študentov na medzinárodnom trhu práce a zvyšovanie podnikavosti u študentov.
Z hľadiska výsledkov, ktoré sme dosiahli nad očakávanie treba vyzdvihnúť rozšírenie siete partnerov SOŠ Pruské - hlavne o partnerov z Talianska a Poľska, nakoľko sa jedná o partnerov s vysokým medzinárodným kreditom v oblasti záhradníctva- viazačstva a aranžérstva (IT) a mechanizácie (PL), Následne majú možnosť zamestnanci a študenti školy pracovať v ďalších projektoch a zvyšovať si svoju odbornosť. Všetky ciele, ktoré sme si v projekte stanovili boli naplnené. Okrem formálneho vzdelávania v oblasti odbornej prípravy, v rámci ktorej boli u všetkých mobilít študentov realizované a naplnené ECVET- jednotky, mali a získali študenti a pedagogickí zamestnanci školy ďalšie vedomosti a zručnosti v neformálnom a informálnom vzdelávaní, pretože počas jednotlivých mobilít realizovali množstvo exkurzií, prezentácií, zúčastnili sa odborných súťaží a pracovných medzinárodných workshopov.
EVCET-jednotky boli realizované v každej odbornej mobilite študentov podľa zamerania, v ktorom sa žiaci pripravujú. Žiaci splnili stanovené kritériá, čo bolo vyhodnotené v monitorovacom a hodnotiacom formulári, ktorý mal k dispozícií žiak, mentor v prijímajúcej organizácií a mentor vo vysielajúcej organizácií. Naplnenie všetkých cieľov bolo dosiahnuté vďaka kvalitnému manažmentu - vysielajúca a prijímajúce organizácie v predstihu odkomunikovali všetky zásadné otázky týkajúce sa samotnej realizácie mobilít a všetci zainteresovaní mali jasné inštrukcie ako úspešne zrealizovať jednotlivé mobility.
Nepodarilo sa nám zrealizovať mobilitu u partnera v Dánsku- tu mali byť zastúpené odbory agromechatronik a podnikateľ pre rozvoj vidieka, a to z toho dôvodu , že partner žiadal neúnosne vysoké poplatky za realizáciu a študentom by zostalo 0 euro. Z tohto dôvodu došlo k zmene partnerov, čo je doložené akceptačnými listami. Taktiež taliansky partner ukončil svoje pôsobenie a bol nahradený novým partnerom zo Sanrema.
Všetci noví partneri splnili naše očakávania nad rámec a chceme s nimi pokračovať v spolupráci v rámci ďalších projektov.Vďaka týmto zmenám bolo na mobility vyslaných viac žiakov, pričom rozdiel v rozpočte na mobility bol vykrytý z podpory na organizáciu. Rovnako pedagógovia, ktorí boli na učiteľských mobilitách, priniesli nové know- how, s ktorým nielen oboznámili svojich kolegov, ale ich aj implementovali do školského vzdelávania. Nadobudli nové kompetencie - metódy , formy vzdelávanie, priniesli zaujímavé postupy, ako aj netradičné aktivity, ktoré realizujú zahraničný partneri, čo prinieslo obohatenie pre školu, taktiež zvýšenie kvality a posilnenie imidžu školy na regionálnej , národnej a medzinárodnej úrovni.
Vzhľadom na covidovú a postcovidovú situáciu nebolo možné vyslať plánovaný počet pedagógov. V rámci projektu sme realizovali žiacke mobility, pričom v každej mobilite bola stanovená jedna ECVET- jednotka, ktorú účastník musel splniť. Tieto boli pravidelne vyhodnocované, a zo získanej spätnej väzby od účastníkov boli výstupy zapracované v rámci vzdelávania s cieľom ďalšieho rozvoja a zvyšovania kvality vzdelávania , ako aj v oblasti medzinárodných aktivít školy. V rámci vlastnej organizácie sa účastníci jednotlivých mobilít - študenti školy do značnej miery stali schopnými zamestnať sa v zahraničí, žiaci z odboru podnikateľ pre rozvoj vidieka , ktorí realizovali mobilitu v Česku získali nové odbornosti pri chove jazdeckých koní , v ošetrovaní cudzokrajných zvierat v zoologickej záhrade Hradec Králové, vo welfare chove zvierat- nad rámec svojich stanovených cieľov, kynológovia , ktorí realizovali mobilitu v Česku si rozšírili odbornosť v odbore kynológia, ale aj v chove hospodárskych zvierat a v špecializovanej disciplíne tréningu psov - maintrailingu, ako aj stopovania osôb. Študenti z odboru agromechatronik využili svoju mobilitu v Poľsku - naučili sa pracovať s drónmi, navigáciou pre presné poľnohospodárstvo. Sú schopní využívať vedomosti a skúsenosti cez medzinárodný kontakt, ktorý po absolvovaní medzinárodnej aktivity získali, pretože sa počas stáže stretávali so svojimi zahraničnými spolužiakmi a pedagógmi a posilnili si svoje sebavedomie. Nadobudnutím nových poznatkov z rôznych systémov odbornej prípravy - podľa jednotlivých zameraní sú adaptabilnejšími pri riešení nových školských úloh a taktiež z pohľadu sociologického sú otvorenejšími k iným kultúram, iným spôsobom žitia. Väčšina žiakov, ktorí absolvovali mobilitu mala prvú skúsenosť s dlhodobým pobytom v cudzej krajine a konštatovali , že si zlepšilo ich poznanie - nové sociálno - kultúrne dimenzie krajiny, taktiež konštatovali , že si zlepšili svoje jazykové zručnosti . Rovnako sa chcú v budúcnosti opätovne uchádzať v rámci výberovej procedúry o možnosť účasti na zahraničnej mobilite.
Pedagógovia školy a manažment školy si posilnili svoj osobnostný rozvoj, zároveň bola veľkou motiváciou flexibilita v komunikácií v cudzom jazyku- pracovali v medzinárodných tímoch , čo ich nútilo zlepšovať si svoje jazykové zručnosti. Priniesli do SOŠ nové metodické postupy a didaktiku, ktorú využívajú pri svojej práci v škole, rozšírili odbornosť vo vlastnej aprobácií, portfólio v danej oblasti. Všetky tieto aktivity priamo súvisia s digitálnou a IKT zručnosťou, ktorú využívajú v svojej pedagogickej praxi. Tým, že absolvovali odbornú mobilitu, rozvinuli svoje odborné praktické a remeselné zručnosti. Všetci sprevádzajúci pedagógovia vo svojich výstupoch zhodne konštatovali, že si rozšírili svoje odborné kompetencie, získali nové skúsenosti - nielen teoretické, ale aj praktické. Manažmenty škôl - nielen vysielajúcej, ale aj prijímajúcej školy získali inšpiratívne návody, postupy, nové trendy v riadení, ktoré zapracujú do systému riadenia školy a riadenia kvality na svojich školách. Jednotliví účastníci konštatovali zlepšenie medziľudských, medzikultúrnych vzťahov, ktoré sú pridanou hodnotou nonformálneho a informálneho vzdelávania a boli ako skúsenosti prenesené do školy medzi kolegov a žiakov školy.
Organizácie - vysielajúca a taktiež prijímajúce od jednotlivých partnerov získali nové podnety, ktorými obohatili ich systém vzdelávania- a to nielen formálneho, ale taktiež neformálneho a informálneho. Vysielajúca ako aj prijímajúce školy si zvýšili na vzdelávacom trhu imidž a s tým súvisí aj vzrast kvality vzdelávania v danej oblasti, nakoľko inovácie, ktoré priniesli účastníci jednotlivých mobilít hlavne učitelia boli aplikované aj do systému odborného vzdelávania na škole - sú prenesené do revidovaných školských vzdelávacích programov a do jednotlivých predmetov, zároveň sú implementované aj do riadenia školy a školského manažmentu. Na miestnej a regionálnej úrovni realizácia projektu napĺňa stratégie a vízie školy - inovácia vzdelávania v danej oblasti, na národnej úrovni dochádza súčasne k naplneniu európskych dohovorov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy. Prehĺbila sa u mladých ľudí výmena profesionálnych a kultúrnych vedomostí a euroobčianstva ako takého. Podporil sa rozvoj Európskeho kvalifikačného rámca - EQF, zlepšila sa kvalita odborného vzdelávania na profesionálnej úrovni. Rozšírila sa spolupráca medzi centrami odborného vzdelávania a prípravy a trhom práce. Na národnej úrovni sa upevnilo postavenie školy - nakoľko inovované školské vzdelávacie programy v sebe zahŕňajú aj európsku dimenziu a tým sa skvalitňujú vzdelávacie výstupy , ktoré priamo ovplyvňujú profil absolventa školy a jeho uplatnenie sa na trhu práce nielen v rámci Slovenska, ale aj v rámci EÚ. Na európskej úrovni sa upevnilo partnerstvo škôl združených v jednotlivých európskych organizáciách, rozšírila sa a rozširuje sa sieť o nových partnerov, ktorí sú priebežne oslovovaní, posilňovala a posilňuje sa spolupráca medzi školami čo prispieva k ďalšiemu rozvoju škôl v partnerstve i mimo neho. Účastníci jednotlivých mobilít sa po absolvovaní jednotlivých mobilít stali a stávajú schopnými zamestnať sa, sú otvorene mysliaci a zruční, sú schopní využívať vedomosti a skúsenosti cez medzinárodný kontakt, ktorý po absolvovaní získali. Nadobudli nové remeselné a odborné zručnosti, ktoré využijú pri svojom ďalšom štúdiu a následne v práci.
Všetci účastníci sa zhodli v tom, že sú otvorenejšími k iným kultúram, iným spôsobom žitia a získali iný pohľad na život v cudzej krajine. Zároveň potvrdili, že si zlepšili svoje jazykové zručnosti, a prestali mať obavy z komunikácie v cudzom prostredí. Mnohí z účastníkov majú záujem opätovne absolvovať zahraničnú mobilitu. Sprevádzajúce osoby , ktoré zastrešovali žiacke mobility a taktiež pedagógovia, ktorí absolvovali učiteľské stáže získali komplexnejšie poznatky o fungovaní vzdelávacieho systému v danej krajine, o fungovaní vzdelávacieho procesu v danej škole, o prepojení teoretického a praktického vzdelávania, o spolupráci s mimoškolskými inštitúciami, ktoré vstupujú do systému vzdelávania v danej škole, krajine.
Získali nové podnety pre svoj profesijný rast, obohatili svojimi nadobudnutými vedomosťami a informáciami vysielajúcu školu - kolegov, ktorých nadchli pre zavádzanie nových poznatkov a inovácií. SOŠ- vedenie školy získala nové podnety, ktoré obohatili a ešte aj obohatia ich systém vzdelávania- a to nielen formálneho, ale hlavne neformálneho a informálneho. Vysielajúca škola si zvýšila na vzdelávacom trhu imidž a s tým súvisí aj vzrast kvality vzdelávania v danej oblasti, nakoľko inovácie, ktoré sme získali hlavne od učiteľov sú aplikované aj do systému vzdelávania, nielen odborného , ale aj komplexného na škole.
Vyššie uvedené ciele majú významný dopad na inovatívnu implementáciu podnetov do učebných plánov, stratégie a vízií školy a taktiež aj zúčastnených partnerských škôl. Partnerské školy v Česku, Taliansku a Poľsku boli zapojené do realizácie projektu Erasmus+ s SOŠ Pruské čo nám spoločne prinieslo nové informácie a hlavne nové možnosti medzinárodnej spolupráce v rámci programu Erasmus+- je to pre nich pridaná hodnota k celkovému postaveniu školy na trhu vzdelávania.
Absolvované mobilitné stáže:
Študentské mobility boli absolvované u nasledovných partnerov:
- Střední odborné učiliště Valašské Klobouky , Česká republika
- Biotehniski center Naklo , Slovinsko
- EPLEFPA de Cibeins, Francúzsko
- Zespól Szkól Centrum Rolniczego Nowosielce, Poľsko
- Šola za hortikulturo in vizualne umetnosti Celje, Slovinsko
- AMAIE Energia s.r.l.
- Česká zemědelská akadémia Humpolec, Česká republika
- Zemědelská akademie Hořice SOS a VOS, Česká republika
Mobility pedagogických zamestnancov boli absolvované u nasledovných partnerov:
- Biotehniski center Naklo , Slovinsko
- Šola za hortikulturo in vizualne umetnosti Celje, Slovinsko
- Střední škola zahradnická a zemědělská Antonína Emanuela Komerse, Děčín – Libverda , Česká republika
- European athenaeum of floral art Bugnara, Taliansko
- Česká zemědelská akadémia Humpolec, Česká republika