Erasmus KA2 - Nový potenciál rozvoja agrosektora – AGROMECHATRONIK
Názov projektu: Nový potenciál rozvoja agrosektora – AGROMECHATRONIK
Číslo projektu: 2019-1-SK01-KA202-060773
Cieľom projektu je vytvorenie spoločnej platformy pre výučbu agromechatroniky v krajinách, ktoré majú priamu skúsenosť s výučbou a jej následnú transformáciu v partnerských krajinách.
Hlavný cieľ v sebe zahŕňa čiastkové ciele v podobe prispôsobenia vzdelávacieho kurikula v zapojených štátoch z dôvodu mobility študentov a pedagogických zamestnancov v systéme OVP formou vy tvorenia komplexného e-lerningového vzdelávacieho materiálu pre predmet agromechatronika. Posilní sa samotná kvalita škôl, učiteľov a majstrov odbornej výchovy v oblasti výstupov učenia potrebné pre trh práce. Študenti si zvýšia medzikulturálne a jazykové schopnosti, nadviažu spoluprácu so zahraničnými učiteľmi a študentmi.
Projekt je v danej oblasti jedinečný a inovatívny, nakoľko zastreší oblasť vzdelávania, kde inovácie postupujú razantnými krokmi vpred a doplní chýbajúcu odbornú literatúru. Projekt bude rozvinutý v dvoch oblastiach. Jednou z nich je zvýšenie kvality, čo sa týka metodológie vzdelávania učiteľov odborných predmetov a majstrov odbornej prípravy. Druhou oblasťou je prepojenie vyučovacieho procesu so zamestnávateľskou sférou v systéme duálneho vzdelávania.
Partnerstvo v projekte tvorí 5 partnerov:
SOŠ Pruské – koordinátor projektu. Od roku 2017 vyučuje na škole študijný experimentálny odbor agromechatronik.
AGRION – Združenie dodávateľov pôdohospodárskej techniky v SR, ktorý je odborným garantom vzdelávania s prepojením priamo na výrobcov a predajcov poľnohospodárskej techniky.
ŠIOV Bratislava – odborný garant pre odborné vzdelávanie na Slovensku.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město – stredná škola podobného zamerania.
Landw.Fachschule Burgkirchen Rakúsko – zabezpečuje výučbu v systéme duálneho vzdelávania .
Cieľom projektu bolo vytvorenie spoločnej platformy pre výučbu agromechatroniky v krajinách, ktoré majú priamu skúsenosť s výučbou a jej následnú transformáciu v partnerských krajinách. Hlavným cieľom projektu bolo vytvorenie elektronickej učebnice E - vzdelávací materiál - učebnica (e-book) a metodickej príručky (Príručka pre používateľov – učitelia, majstri a školitelia OVP, žiaci) pre odbor agromechatronik a odbory podobného technického zamerania.
Projekt bol zameraný na dve priority - rozvoj partnerstva medzi OVP a obchodnou sférou a na podporu vzdelávania prácou vo všetkých jej formách a zavedenie systematických prístupov a možností na počiatočný a ďalší rozvoj učiteľov odborného vzdelávania, majstrov odbornej prípravy a mentorov. Všetky partnerské školy riešili podobné problémy, týkajúce sa prípravy kvalifikovaných odborníkov pre trh práce.
Elektronická učebnica je svojou podstatou jedinečná, nakoľko je publikovaná v troch jazykoch, a to v jazyku slovenskom, českom a nemeckom. Učebnica (e-book) má jednotný textový a grafický rámec, obsahuje množstvo príkladov z praxe, teoretické poznatky sú priamo a následne dopĺňané konkrétnymi príkladmi, tiež reálnou, výpovednou a hodnotnou fotodokumentáciou autorov jednotlivých kapitol. Svojou koncepciou je modernou učebnicou, spĺňajúcou požiadavky kladené na moderné a otvorené školstvo.
Výstup O1. E - vzdelávací materiál - učebnica.
Tvorba textov, spolu s pridaním fotodokumentácie, schém, grafov spracovali jednotliví partneri projektu a boli zodpovední za napísanie jednotlivých kapitol a pridaní schém, grafov a fotografií na základe odbornosti v rámci jednotlivých partnerov. Učebnica (e-book) je členená na jednotlivé kapitoly, za ktoré boli zodpovední jednotliví partneri. Celkový počet strán v SK verzii je 651 strán, v CZ verzii 643 a v nemeckej je to 669 strán.
E- book je prehľadne rozdelený do desiatich kapitol. Medzi jednotlivých partnerov boli kapitoly rozdelené na spracovanie a boli zodpovední za napísanie kapitol.
Prvé tri kapitoly (kapitola č.1 – Základy spaľovacích motorov, kapitola č.2 – Spojky a kapitola č.3 – Prevodovky) predstavujú nevyhnutný základ potrebný pre užívateľa. Poznatky uvedené v týchto troch kapitolách majú všeobecný charakter, a teda je možné využiť túto časť učebnice aj v príbuzných študijných a učebných odboroch so zameraním na opravu a servis motorových vozidiel a strojov využívaných v poľnohospodárstve. Disponujú bohatou obrázkovou dokumentáciou, vrátane reálnych fotografií z dielenského prostredia, s cieľom zaujať užívateľa a zároveň poukázať na neoddeliteľnosť prepojenia teórie s praxou. Kapitola č.4 – Elektrika a elektrotechnika prehľadne popisuje elektrický prúd a jeho využitie, venuje sa vysvetleniu elektrických obvodov, ako aj elektronickým súčiastkam a riadiacim jednotkám. V kapitole č.5 – Tekutinové mechanizmy sa sústreďuje pozornosť na hydrostatické systémy a ich prvky, ako aj na popis hydrostatických mechanizmov. Ďalej sú tu podrobne vysvetlené pneumatické mechanizmy, ich činnosť a využitie a tiež ich využitie v poľnohospodárskej technike. Kapitola č.6 – Základy ovládania hydraulických a pneumatických zariadení, hydrostatické a pneumatické riadenie. Kapitola č.6 – Základy ovládania hydraulických a pneumatických zariadení, hydrostatické a pneumatické riadenie strojov a zariadení popisuje hydraulické a pneumatické zariadenia a ich ovládacie sústavy, vysvetľuje základné funkcie a princípy činnosti a ovládania. Kapitola č.7 – Spracovanie pôdy podrobne vysvetľuje význam pôdy a základy jej obrábania. Význam správneho spracovania pôdy, využitie vhodnej poľnohospodárskej techniky pri tomto dôležitom procese. Kapitola č.8 – Sejba a sadenie-technológia osiva (výsevu) sa venuje technológii výsevu a osivám a strojom využívaným na siatie a sadenie. V kapitole č.9 – Hnojenie je podrobne a prehľadne popísaná problematika hnojenia a mechanizácia potrebná pri hnojení, ako aj mechanizácia využívaná pri ochrane rastlín. Kapitola č.10 – Zber plodín sa venuje problematike zberu obilnín, kukurice na zrno, zberu olejnín, okopanín, zemiakov a krmovín. Zároveň popisuje stroje používané pri zbere plodín. Platforma sa využíva na dvoch úrovniach EQF(3 a 4).
Súbežne s tvorbou textov bola tvorená E - kniha na báze e-learningovej platformy. Činnosti boli zamerané na rozvoj interaktívnych a textových výukových materiálov pre učiteľov, majstrov odbornej výchovy, zamestnávateľský sektor a študentov.
E – kniha je využívaná pri teoretickej výučbe, v odbornom výcviku, na školenia učiteľov, majstrov odbornej výchovy, zamestnávateľský sektor a študentov. Jednotlivé kapitoly, vytvorené partnermi projektu, boli umiestnené na spoločnej e-learningovej platforme. Na základe vytvorených jednotlivých kapitol, partneri po breakstormingu a následnom odsúhlasení textov vytvorili systém na otestovanie znalostí študentov v danej oblasti. Pripravili otázky zložené z daného obsahu, príklady na praktický nácvik ako vodiaci nástroj. Tento nástroj je vhodný nielen na samohodnotenie študentom, ale aj na hodnotenie výsledkov vzdelávania pedagógom/školiteľom.
Výstup O2. Príručka pre používateľov - učitelia , majstri a školitelia OVP, žiaci - ako nástroj na používanie E - knihy v prostredí e-learningovej platformy a pracovných listov v edukačnom procese, zároveň ako metodika k hodnoteniu žiakov a stanovenia spätnej väzby na základe výstupov hodnotenia slúži ako nástroj na používanie samotného e-learningového portálu pedagógom/školiteľom, ale má aj pridanú hodnotu vo forme vytvoreného multimediálneho flashu, ktorý bol spracovaný nad rámec projektu. Hodnotenie kvality e-booku bolo dosiahnuté testovaním jednotlivých kapitol u partnerov, a tak sa overilo v praxi, ako sa podľa e- booku učí. Všetci partneri, ktorí boli zapojení do testovania učebnice zhodnotili, že učebnica je vhodne napísaná a zrozumiteľná pre študentov. Skonštatovali, že učebné materiály môžu využívať aj u iných študijných a učebných odboroch technického zamerania, alebo môžu využívať len určité časti jednotlivých kapitol. Vyzdvihli aj tú časť, že po každej kapitole je sumárny test, z ktorého učiteľ vidí, či žiak danú preberanú tematiku pochopil. Spolu otestovalo elektronickú učebnicu 205 žiakov a 20 učiteľov a majstrov OV.
Elektronická učebnica a metodická príručka (Príručka pre používateľov – učitelia, majstri a školitelia OVP, žiaci) bola predstavená na multiplikačnom stretnutí v Nitre, ktoré zorganizovalo Združenie Agrion. Učebnica bola predstavená účastníkom konferencie, ktorí kladne hodnotili predstavený materiál ako významný prínos vo vzdelávaní zamestnancov vo svojich firmách, čo je deklarované a j v rámci spätnej väzby ( dotazník spokojnosti), ktorý bol po konferencii vyhodnotený. Význam a dopad projektu bol potvrdený aj na národnej úrovni počas rokovania na pôde Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky s ocenením prínosu projektu pre odborné vzdelávanie v agrorezorte v Slovenskej republike.
Elektronická učebnica je k dispozícii na stránke www.agromechatronik.eu. Záujemci o vzdelávací materiál E -vzdelávací materiál – učebnica (e-book) a Príručka pre používateľov – učitelia, majstri a školitelia OVP, žiaci (metodická príručka) kontaktujú koordinátora projektu SOŠ Pruské, ktorý im poskytne prístupové heslá do jednotlivých verzií vzdelávacieho materiálu.
Spracovala:
Ing. Ľubica Lašová
Publicita našich partnerov v projekte:
https://www.sosgsm.cz/novy-
https://siov.sk/medzinarodna-
https://agrion.sk/
https://www.ooe-landwirtschaftsschulen.at/200_DEU_HTML.htm
https://www.ooe-landwirtschaftsschulen.at/45191_DEU_HTML.htm
Dokumenty na stiahnutie
- Novy potencial rozvoja | PDF (7,02 MB)
- Vzdelavacie a skoliace podujatie c2 | PDF (1,32 MB)
- Prenos informacii teoria prax | PDF (5,04 MB)
- Elektronická učebnica - záverečná konferencia Nitra 2022 | PDF (2,38 MB)
- Pozvánka na vyhodnocovaciu konferenciu | PDF (672,25 kB)
- Prezentacia opis projektu | PDF (1,26 MB)
- Publicita | PDF (544,4 kB)
- Vystup o1 | PDF (788,04 kB)
- Vzdelavacie vyucovacie a skoliace aktivity | PDF (404,21 kB)
- Článok v Roľníckych novinách | PDF (1,47 MB)
- Prezentácia 4.10.2020 | PDF (1021,82 kB)
Kalendár podujatí
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 |
od 16.10.2024 do 16.10.2024 |
17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |