ERASMUS+ Nové odbornosti – nové cesty II
Projekt pod názvom Nové odbornosti – nové cesty II bol zameraný na rozširovanie odborných vedomostí a zručností žiakov školy v odboroch, v ktorých sa vzdelávajú – podnikateľ pre rozvoj vidieka, vidiecka turistika, záhradníctvo – viazačstvo, aranžérstvo, agropodnikanie – kynológia, cukrár. Prioritne bol projekt plánovaný pre žiakov, boli realizované dve mobility pre pedagógov školy.
Počas doby trvania projektu boli zrealizovné tri mobility pedagógov k partnerom , s ktorými sme ralizovali žiacke mobility. Taktiež boli vyslaní traja pedagogický pracovníci do partnerskej školy v Českej republike – do Strední školy hotelnictví a služeb a Vyšší odborní školy Opava, ktorá je zameraná na výučbu v trojročných odboroch cukrár, mäsiar, v maturitných odboroch zameraných na cestovný ruch a služby , na ktoré nadväzuje vyššie odborné štúdium. Pedagógovia SOŠ Pruské mali progam mobility orientovaný na práve tieto odbory, nakoľko sa vyučujú aj vo vysielajúcej inštitúcií. Škola v Opave patrí ku kvalitným školám tohto druhu v Česku. Je preto opodstatnené získavať skúsenosti , ktoré bude možné aplikovať vo vysielajúcej škole.
Ďalšia mobilita bola realizovaná u partnera v Rakúsku – Tourismusschule Bad Gleicheberg- táto štajerská škola je vedúcim členom Vedenia hotelovej asociáce škôl a pôsobí ako poskytovateľ vzdelávania v cestovnom ruchu a je centrom odbornej prípravy odborníkov pre cestovný ruch. Funguje tu niekoľko typov škôl, ktoré vzdelávajú odborníkov na úrovni regionálnej, národnej a medzinárodnej. Pedagógovia vysielajúcej inštitúcie zísakali odborné skúsenosti v oblasti marketingu, manažmentu –zavádzanie nových inovácií v týchto sférach odborného vzdelávania, ktoré následne predstavia svojim kolegom v škole, a aplikujú do škoského vzdelávacieho progamu odborov podnikateľ pre rozvoj vidieka ( maturitný odbor) a vidiecka turistika (vyššie odborné štúdium).
Tretia mobilita pedagógov školy bola realizovaná u partnera v Taliansku –Verdant international floral desing school Concordia Sagittaria. Pasqual DAgostino je medzinárodne uznávaný odborník v oblasti floristiky a vzdelávania dospelých, má bohaté skúsenosti s realizáciou medzinárodných projektov a kurzov. Táto mobilita bola zameraná na získanie nových zručností a postupov v tvorbe štruktúr, foriem a konštrukcií vo viazaní a aranžovaní kvetín a zároveň inšpiratívna v oblasti prípravy a celkového manažovania kurzov pre dospelých .
Pred nástupom na jednotlivé mobility mali pedagógovia pripravený program mobility, ktorý zahŕňal rozpis programu na jednotlivé dni a taktiež inštrukcie, čo majú počas svojej stáže sledovať – metodika, didaktika,formy vzdelávania v ich odbornosti., príslušná dokumentácia inštitúcie .Taktiež mali za úlohu oboznámiť sa so vzdelávacím systémom školy/ krajiny svojej stáže. Po ukončení mobility zosumarizovali svoje zistenia / výstupy, prerokovali ich s manažmentom vysielajúcej školy, odprezentovali ich svojim kolegom a následne ich zapracovali do pedagogických dokumentov školy – školské vzdelávacie programy pre jednotlivé odbory, plán práce metodických združení, plán práce školy, tvorba portfólia žiaka. Všetky tieto iniciátívy v konečnom dôlsedku prispejú nieln k zvýšeniu kvality vzdelávania v danom študijnom odbore , ale aj k celkovému zvyšovaniu kvality školy a k internaciolnalizácii v školskom systéme vysielajúcej inštitúcie.
Spracovala : Ing. Janka Fedorová