Projekt New roads- new skills III úspešne ukončený

Projekt  New roads- new skills III bol pokračovaním predchádzajúceho projektu v rámci Charty mobility. Cieľom nadnárodných  vzdelávacích  mobilít  pre účastníkov bol osobný rozvoj, zlepšenie vzdelávacích výsledkov a zvýšenie zamestnateľnosti.

Pre zamestnancov/pracovníkov bol cieľom zlepšenie odborných kompetencií, zlepšenie pripravenosti na zmeny z hľadiska modernizácie a internacionalizácie školy a zvýšenie kvality vo výučbe a učení.Účastníci v jednotlivých rokoch projektu boli žiaci študijných odborov záhradníctvo- viazačstvo, aranžérstvo, agropodnikanie-kynológia, podnikateľ pre rozvoj vidieka,žiaci učebných odborov viazač aranžér kvetín, cukrár.K naplneniu a rozšíreniu vzdeelávania v danom vzdelávacom programe priamo prispievala stáž realizovaná v partnerskej škole a na pracoviskách danej školy.

Študenti počas stáže u konkrétneho partnera získali nové informácie v danej oblasti, rozšírili si obzor v inovatívnych postupochv rámci daného odboru a zlepšili si svoje jazykové kompetencie. Výber žiakov bol realizovaný na základe ich doterajších študijných výsledkov, aktivít a odborných zručností -uprednostnení boli žiaci, ktorí dosahovali lepšie výsledky v štúdiu, žiaci, ktorí mali o túto zahraničnú stáž záujem a ich študijný jazyk sa zhoduje s cudzím jazykom, ktorý bol relevantný pre dané podmienky hostiteľskej školy.Učitelia a majstri boli pedagogickí pracovníci, ktorých profilové predmety súviseli s odborom, v ktorom realizujú výučbu a ich jazykové schopnosti vyhovovali požiadavkám prijímajúcej organizácie.

Nové skúsenosti v oblasti inovácií pomohli ich profesionálnemu rastu, čím sa následne vylepšuje vyučovací proces a inovácie boli zakomponované aj do fungovania školy, zároveň si zlepšili jazykové kompetencie. Všetky nami stanovené ciele boli splnené aj napriek tomu, že muselo byť v dôsledku pandémie predĺžené obdobie realizácie. Dohromady bolo vyslaných 26 účastníkov, z toho 16 žiakov, 4 sprevádzajúci učitelia a 6 pedagógov na odb. príprave zamestnancov.Žiaci z odboru agropodnikanie -kynológia realizovali mobilitu u nového partnera vo Francúzsku, a taktiež žiaci z odboru podnikateľ pre rozvoj vidieka  stážovali u nového českého partnera v Hořiciach. Cukrári boli u overeného partnera v Nakle ( SI) a záhradníci u partnera v rámci siete FLORNET vo Fínsku. V každej skupine pôsobil sprevádzajúci učiteľ , ktorý  dohliadal na plnenie ECVET jednotky, na plnenie naplánovaného programu a taktiež sa sám vzdelával- komunikoval s kolegami v partnerskej škole a zabezpečoval servis. Pri prezentáciach účastníkov mobilít svojim kolegom-žiakom, pedagógom, partnerom boli jasne zaznamenané pokroky, a to nielen v profesionálnej oblasti/ živote, ale aj v oblasti komunikácie, vystupovania, odborného jazyka, vlastných skúseností,z celkového nadšenia z absolvovania mobility a návštevy novej krajiny.

Cieľom všetkých uvedených aktivít bola a je modernizácia a skvalitňovanie vzdelávacieho procesu vysielajúcej organizácie pomocou integrácie získaných vedomostí, zručností a skúseností, zapracovanie výsledkov aktivít do fungovania školy- nové poznatky, hlavne z mobilít pedagogogických zamestnancov sú priebežne konzultované s vedením školy, s ostatnými zamestnancami školy , ako aj so študentmi a sú zavedené do praxe, sú podkladom pre inovovanie školských vzdelávacích programov jednotlivých odborov.Rozširovanie partnerských už existujúcich sietí zaznamenáva každoročne progres, čo prispieva k rozširovaniu možností na vysielanie študentov a pedagógov, tým sa prispieva k podpore medzikultúrneho dialógu a medzinárodného rozvoja v súlade s cieľmi politiky EU.Rovnako sa posilňujú aj jazykové zručnosti zainteresovaných – učitelia, študenti školy, ktorí majú väčší záujem o učenie sa cudzích jazykov, hlavne anglického. Vytvára sa aj multikulrúrne prostredie v jednotlivých pracovných oblastiach pre učiteľov, študentov vysielajúcej školy a posilňuje sa schopnosť zainteresovaných pracovať v multikultúrnom prostredí. V neposlednej miere to prispieva aj k väčšej empatii v oblasti kultúrnych rozdielností a podporujú sa princípy rovnosti a tolerantnosti.Realizáciou jednotlivých mobilít sa nám darí zvyšovať profesijnú uplatniteľnosť študentov a podnikavosť u študentov.

Cieľom stratégie internacionalizácie je podpora odborného vzdelávania a včlenenie tejto stratégie do vzdelávacích programov, čo priamo realizujeme v škole.Učitelia a vedenie školy aktívne diskutujú o súčasnej situácii internacionalizácie a to tak na inštitucionálnej úrovni, ako aj v jednotlivých vzdelávacích tímoch, ktoré sú v rámci jednotlivých metodických združení vytvorené.Zapojili sme cieľové skupiny, ako sú učitelia, žiaci, firmy, partneri do vzájomného dialógu a učenia sa, aby sme spolu predvídali medzinárodné trendy v oblasti odborného vzdelávania a prípravy a taktiež trendy vo svete práce Neustálym prepájaním tohto vývoja na podmienky školy získavame väčšiu perspektívu na dynamickejší vývoj internacionalizácie a jeho včlenenie do vzdelávacích programov. Vzájomná komunikácia nám pomáhajú dosiahnuť sebahodnotenie, reflexie, lepší pohľad do praxe a zvyšujú sa naše ambície na vzdelávacom trhu.Každý kolega, ktorí absolvoval medzinárodnú mobilitu poskytuje cenný pohľad na internacionalizáciu na základe jeho vlastnej úlohy. Na tomto základe sa podieľajú na činnostiach, ktoré súvisia s ďalšími možnosťami vytvárať udržateľnú politiku inštitúcie.Aby sme splnili dané ciele,učíme sa vo vzdelávacích tímoch navzájom zo vzájomných skúsenosti, získavame náhľad do už existujúcich vedomostí, do praxe- mnohokrát vo veľmi búrlivých debatách, snažíme sa zladenie individuálnych želaní a ambícií, zosynchronizovaním činností v kontexte tímu s politikou na inštitucionálnej úrovni.Prístup založený na plánovaní poskytuje podnety na inovatívne vzdelávacie prostredie, na prenos týchto inovácii, ich rozvoj, spolutvorbu, obnovu, zlepšuje sa proces učenia a objavovania a samozrejme, neustále je kladený dôraz na šírenie inovácii a ich implementovanie do vzdelávacích programov inštitúcie.Študenti na tvorivých pracoviskách môžu pracovať s materiálmi, a tým sa im umožňuje rozvíjanie vlastnej kreativity, učia sa ako ju aplikovať na ich pracovisku.Taktiež mali naplánované aktivity v oblasti ich odborného vzdelávania, ktoré nemôžu realizovať na svojej škole - z hľadiska vybavenia, ale odborná mobilita im to umožnila - napr. prax zologickejzáhrade ( odbor podnikateľ pre rozvoj vidieka). 

Študenti a učitelia prispievajú k inováciám pomocou každodennej pedagogickej praxe. Sú spoločne zodpovední za konečný výsledok.Rovnako ako mobilita, existuje niekoľko ďalších spôsobov rozvoja internacionalizácie inovatívnym spôsobom - učitelia spolupracovali a spoluracujú  so svojimi zahraničnými odbornými kolegami a rozvíjajú projekty  nielen v klasickom kontexte,  ale v období pandémie  prebiehala komunikácia, ako aj ďalšie aktivity len vo virtuálnom svete, čo v značnej miere zvýšilo úroveň v oblasti využívania IKT technológií, ako aj digitalizácie vo vzdelávaní.

V rámci projektu sme realizovali žiacke mobility, pričom v každej mobilite bola stanovená jedna ECVET- jednotka, ktorú účastník musel splniť.pre ďalšie fungovanie SOŠ Pruské nevyhnutnou potrebou . Tieto boli pravidelne vyhodnocované, a zo získanej spätnej väzby od účastníkov následne budú vytvorené a upravené ďalšie ECVET jednotky pre nasledujúce obdobie s cieľom ďalšieho rozvoja a zvyšovania kvality v oblasti medzinárodných aktivít školy.

V rámci vlastnej organizácie sa účastníci jednotlivých mobilít - študenti školy sa stávajú schopnými zamestnať sa, sú otvorene mysliaci a zruční žiaci z odboru podnikateľ pre rozvoj vidieka , ktorí realizovali mobilitu v Česku získali nové odbornosti pri ošetrovaní zvierat v zologickej záhrade, ako aj v oblasti pestovania ovocných stromov - nad rámec svojich stanovených cieľov,  kynológovia , ktorí realizovali mobilitu vo Francúzsku si rozšírili odbornosť nielen v odbore kynológia, ale aj v chove ďalších hospodárskych zvierat. Sú schopní využívať vedomosti a skúsenosti cez medzinárodný kontakt, ktorý po absolvovaní medzinárodnej aktivity získali,pretože sa počas stáže stretávali so svojimi zahraničnými spolužiakmi a pedagógmi a posilnili si svoje sebavedomie.Nadobudnutím nových poznatkov z rôznych systémov odbornej prípravy - podľa jednotlivých zameraní sú adaptabilnejšími pri riešení nových školských úloh a taktiež z pohľadu sociologického sú otvorenejšími k iným kultúram, iným spôsobom žitia. Väčšina žiakov, ktorí absolvovali mobilitu mala prvú skúsenosť s dlhodobým pobytom v cudzej krajine a konštatovali , že si zlepšilo ich poznanie - nové sociálno - kultúrne dimenzie krajiny, taktiež konštatovali , že si zlepšili svoje jazykové zručnosti - hlavne anglický jazyk.Učitelia, pedagogický zamestnanci školy a manažment školy si posilnili svoj osobnostný rozvoj, taktiež bola veľkou motiváciou flexibilita v komunikácií v cudzom jazyku- pracovali v medzinárodných tímoch , čo ich nútilo zlepšovať si svoje jazykové zručnosti. Priniesli do SOŠ nové metodické postupy a didaktiku, ktorú využívajú pri svojej práci v škole. V neposlednej miere si rozšírili odbornosť vo vlastnej aprobácií- vo floristike a záhradníctve , vidieckej turistike a kynológií a keďže pracovali s ECVETom - rozšírili si nové portfólo v danej oblasti a postupne zapracujú ho do školských vzdelávacích programov v príslušnom odbore. Všetky tieto aktivity priamo súvisia s digitálnou a IKT zručnosťou, ktorú využívajú v svojej pedagogickej praxi.Tým, že absolvovali odbornú mobilitu rozvinuli svoje odborné praktické a remeselné zručnosti. Manažmenty škôl - nielen vysielajúca, ale aj prijímajúce školy získali inšpiratívne návody, postupy, nové trendy v riadení, ktoré zapracujú do systému riadenia školy a riadenia kvality na svojich školách. Taktiež účastníci konštatovali zlepšenie medziľudských, medzikutúrnych vzťahov, ktoré sú pridanou hodnotou nonformálneho a informálneho vzdelávania a boli ako skúsenosti prenesené do školy medzi kolegov a žiakov školy. Keďže sa časť mobilít realizovala v popandemickom období bola náročná na celkovú organizáciu, napriek tomu sme spoločne s partnermi zabezpečili kvalitné mobility.

Organizácie - vysielajúca a taktiež prijímajúce od jednotlivých partnerov získali nové podnety, ktorými obohatili ich systém vzdelávania- a to nielen formálneho, ale taktiež neformálneho a informálneho. Vysielajúca, ako aj prijímajúce školy si zvýšili na vzdelávacom trhu imidž a s tým súvisí aj vzrast kvality vzdelávania v danej oblasti, nakoľko inovácie, ktoré priniesli účastníci jednotlivých mobilít hlavne učitelia boli aplikované aj do systému odborného vzdelávania na škole - sú prenesené do revidovaných škoských vzdelávacích programov a do jednotlivých predmetov, zároveň sú implementované aj do riadenia školy a školského manažmentu.

Na miestnej a regionálnej úrovni realizácia projektu napĺňa stratégie a vízie školy - inovácia vzdelávania v danej oblasti, na národnej úrovni dochádza k naplneniu európskych dohovorov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy. Prehlbuje sa u mladých ľudí výmena profesionálnych a kultúrnych vedomostí a euroobčianstva ako takého. Podporuje sa rozvoj Európskeho kvalifikačného rámca - EQF, zlepšuje sa kvalita odborného vzdelávania na profesionálnej úrovni. Rozširuje sa spolupráca medzi centrami odborného vzdelávania a prípravy a trhom práce.

Na národnej úrovni sa upevnilo postavenie školy - nakoľko inovované školské vzdelávacie programy v sebe zahŕňajú aj európsku dimenziu a tým sa skvalitňujú vzdelávacie výstupy , ktoré priamo ovplyvňujú profil absolventa školy a jeho uplatnenie sa na trhu práce nielen v rámci Slovenska, ale aj v rámci EÚ.Na európskej úrovni sa upevňuje partnerstvo škôl združených v jednotlivých európskych organizáciach, rozširuje sa sieť o nových partnerov, ktorí sú priebežne oslovovaní, posilňuje sa spolupráca medzi školami čo bude prispieva k ďalšiemu rozvoju škôl v partnerstve i mimo neho.

Cieľom projektu bolo dosiahnutie stanovených výsledkov, ktoré prispievajú k skvalitňovaniu vzdelávania a odbornej prípravy študentov školy v rôznych odboroch, ktoré na škole študujú. Cieľom všetkých uvedených aktivít bola modernizácia a skvalitňovanie vzdelávacieho procesu vysielajúcej organizácie pomocou integrácie získaných vedomostí, zručností a skúseností, ktoré získali na zahraničných mobilitách pedagogickí zamestnanci školy, a čiastočne aj študenti školy, ktorí priniesli podnety - tieto boli prezentované na spoločných stretnutiach a budú zapracované do dokumentov školy - budú inovované ŠkVP v jednotlivých odboroch, v ktorých boli realizované odborné mobility - v termíne júl, august 2022. Na základe doteraz realizovaných mobilít sme získali nových partnerov - vo Francúzsku a v Česku, s ktorými budeme v ďalšom roku realizovať mobility študentov  a pedagógov školy. Tým , že škola neustále tvorí a realizuje medzinárodné projekty splnili sme aj ďalší stanovený cieľ a to podpora medzikultúrneho dialógu a medzinárodného rozvoja v súlade s cieľmi politiky EU.Študenti školy ako aj ich pedagógovia sú otvorení dialógu s partnermi v rámci EU. Týmto si ďalej rozvíjajú a posilňujú svoje jazykové zručností – učitelia, majstri, študenti škol, čím dokážu vytvoriť a pracovať v multikultúrnom prostredí v jednotlivých pracovných oblastiach - učitelia a študenti vysielajúcej školy a jej partneri v zahraničí. Účastníci jednotlivých mobilít sú schopní pracovať v medzinárodnom prostredí, rozvíjať medzinárodné prístupy, rešpektovať kultúrne rozdielnosti a podporovať princípy rovnosti a tolerantnosti. Jedným z ďalších cieľov, ktoré sa darí realizovať je zvýšenie profesijnej uplatniteľnosti študentov na medzinárodnom trhu práce a zvýšenie podnikavosti u študentov. Z hľadiska výsledkov, ktoré sme dosiahli nad očakávanie treba vyzvihnúť rozšírenie siete partnerov SOŠ Pruské - hlavne o partnerov z Francúzska a Česka, nakoľko sa jedná o školy s vysokým medzinárodným kreditom v oblasti kynológie a vidieckeho turizmu. V ďalšom projekte budú mať možnosť študenti školy pracovať a zvyšovať si svoju odbornosť práve v tejto inštitúcií.Všetky ciele, ktoré sme si stanovili boli naplnené. Okrem formálneho vzdelávania v oblasti odbornej prípravy, v rámci ktorej boli u všetkých mobilít študentov realizované a naplnené ECVET- jednotky, mali a získali študenti a pedagogickí zamestnanci školy ďalšie vedomosti a zručnosti v neformálnom a informálnom vzdelávaní, pretože počas jednotlivých mobilít realizovali množstvo exkurzií, prezentácií, zúčastnili sa odborných súťaží a pracovných medzinárodných workshopov. EVCET-jednotky boli realizované v každej odbornej mobilite študentov podľa zamerania, v ktorom sa žiaci pripravujú. Žiaci splnili stanovené kritériá, čo bolo vyhodnotené v monitorovacom a hodnotiacom formulári, ktorý mal k dispozícií žiak, mentor v prijímajúcej organizácií a mentor vo vysielajúcej organizácií. Naplnenie všetkých cieľov bolo dosiahnuté vďaka kvalitnému manažmentu - vysielajúca a prijímajúce organizácie v predstihu odkomunikovali všetky zásadné otázky týkajúce sa samotnej realizácie mobilít a všetci zainteresovaní mali jasné inštrukcie ako úspešne zrealizovať jednotlivé mobility.

Dokumenty na stiahnutie

Kalendár podujatí

Predchádzajúci mesiac Január 2024 Nasledujúci mesiac
Po Ut St Št Pi So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31